De eerste stappen in Tibet 12-6-2011 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Kees en Willy Korff - WaarBenJij.nu De eerste stappen in Tibet 12-6-2011 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Kees en Willy Korff - WaarBenJij.nu

De eerste stappen in Tibet 12-6-2011

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Kees en Willy

12 Juni 2011 | Nederland, Amsterdam

12-6-2011.

Vanmorgen om 5 uur ons bed uit. Toch nog wezen douche, anders zijn we niet wakker. 5.45 uur uitchecken bij de balen en om 6 uur met de bus weg.
Ontbijtpakketje voor onderweg, de slaperige koppies vielen mee. Om ½ 7 op het vliegveld, ½ 1 in Holland. We gingen vlot door de douane, Kees moest wel z’n schoenen uittrekken omdat z’n wandelschoenen 2 ijzeren haakjes hebben, na controle mocht hij ze weer aandoen. Om 7.15 uur bracht een pendelbus ons naar het vliegtuig.
Los van de grond 7.45 uur, geland in Tibet 9.45 uur. Dus 2 uurtjes.
We kregen nog een warm ontbijtje, kleffe rijst en o.a. een eitje die er erg goor uit zag.
We waren door Floor al gewaarschuwd dat het eten smerig is, evenzo als de openbare
toiletten.

In Tibet aangekomen werden we verwelkomd door de Tibetaanse gids Myra, met de Tibetaanse naam (men heeft een Chinees-Tibetaanse naam en ’n Europese naam, in dit geval is het Jose). Hij hing ons allemaal een witte zijde sjaal (sjip) om als teken van welkom. Zijn welkomstgroet erbij is Tashi Mila. Onze Tibetaanse chauffeur heet Totup.

Floor vertelde het volgende:
Tibet heeft een eigen vorm van Boedha verheerlijking. Lasha ligt op 3600 meter boven de zeespiegel. De rivieren van Tibet, o.a. de gele rivier, stromen allemaal richting India en monden dan uit in de Ghanges. Het Tibetaans heeft een eigen taal, maar heeft ook daarnaast diverse streektalen. De taal komt van het Sanskriet, een taal die komt van India en Nepal. China probeert Tibet te onderdrukken door veel Han-Chinezen te importeren, in de hoop dat de Tibetaanse taal en cultuur o.a.muziek, verdwijnt. Een afbeelding van de Dali Lama is streng verboden. Er was laatst een reisleider die een plaat van de Dali Lama door de Tibetaanse gids liet ophangen in de bus. De gids kreeg toen 2 weken gevangenis straf.
In 1949 kwam Mao aan de macht en lijfde Tibet in. Op 15 juni 1951 werd Tibet (semi) autonoom, maar wel onder strikte regels. In 1959 kwam Tibet in opstand waarbij ongv. 87000 Tibetanen omkwamen. Gedurende die opstand vluchtte de huidige 14e Dali Lama naar Noord-India.. A.s. woensdag is het dus 50 jaar geleden.
We weten niet wat er dan gaat gebeuren in heel Tibet.

Een vreemde gewoonte van Tibetanen, is hun tong uitsteken als bewijs van begroeting. Tibet heeft ongv. 3 miljoen inwoners, waarvan 70% Tibetaans is. Men verbouwd hier in hoofdzaak gerst. Sinds de komst van de Chinezen ook tarwe. Rondom de rivierbeddingen is het vruchtbaar. Onderweg zag je veel pelgrims die stonden te bedelen, gebogen houding, handen tegen elkaar met geld tussen de vingers.

We kwamen om 12 uur aan in Zendung, we gingen eten in het Tashi restaurant. Hier kregen we een uitgebreide maaltijd van verschillende wereldse gerechten. Anders dan in China worden de gerechten op langwerpige tafels gezet en zit jezelf op harde banken. Je billen worden zo plat als een 5 euro cent.
Als je naar de w.c. moest, moest je achter een gordijntje je behoefte in een hurkpot doen, daarna een plens water er op gieten. Je zat met je gezicht naar het gordijntje en je achterwerk zat achter een glaswand (die ook nog voor de helft open stond) waardoor je zo naar buiten keek. Een deur kennen ze hier niet.

Om 13.00 uur kwamen we aan in het hotel. We lopen in slow motion, anders ben je buiten adem.

Vanmiddag gaan we om 16.00 uur naar een klooster in Zendung, wat voorheen het Yolakan-paleis was. Hier woonde de 1e koning van Tibet in de 2e eeuw voor Christus.
Bij het klooster aangekomen, kon je als je wilde, op een steppepaardje naar boven gebracht worden.

Nou Ciska, oma heeft weer eens gereden, ze kon er alleen wat moeilijker opkomen dan vroeger. Deze paardjes hebben ook geen zadel maar kleden
op hun rug en dan ga je lekker schuiven. Opa heeft het hele traject afgelopen. Hij is net zo held als de anderen die dat gedaan hebben.

Boven zaten 3 monniken hardop te lezen uit de heilige schriften.
De 1e koning heette Neck Frajet Tri (weet niet of het goed gespeld is), dat betekend;
“Hij die uit de hemel komt”. De oorzaak was, hij kwam uit West Tibet. De Oost Tibetanen verstonden hem niet. Toen ze vroegen waar hij vandaan kwam, wees hij naar boven. Hij was een vrij knappe man volgens de overlevering. De bewoners brachten hem toen naar boven en stelde hem aan als koning. Vanaf toen was Zendung de hoofdstad van Tibet.Na 43 koningen is in de 11e eeuw de hoofdstad verplaatst naar Lasha.

doei, doei, morgen gaan we op weg naar Lasha.

• 12 Juni 2011 - 15:35

Jeroen:

Dat is toch wel anders dan dat ik me had voorgesteld.
    De tekst heb ik nog niet maar al wel de foto's. (tekst is nog in productie)
    Geniet van Tibet en het verslag lees ik dan morgen wel.

• 12 Juni 2011 - 17:49

Hans En Margreet:

Hoi
    Dat jullie nog tijd hebben om een verslag te schrijven onbegrijpelijk !!!!!!
    Je moet genieten en niet teveel schrijven.
    Wat is dat Kees loop je met een stok ?
    Er is toch niets ernstigs gebeurd ?
    Groetjes uit Hoorn