dag 6 13-6-2011 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Kees en Willy Korff - WaarBenJij.nu dag 6 13-6-2011 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Kees en Willy Korff - WaarBenJij.nu

dag 6 13-6-2011

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Kees en Willy

17 Juni 2011 | Nederland, Amsterdam

13-6-2011.

Sorry mensen, ik spelde het verkeerd. Het is Lhasa, i.p.v.Lasha.
We vertrokken om 8.15 uur, vol verwachting van wat we zullen aantreffen.
De meeste mede-reizigers hadden een onrustige nacht gehad en 1 was flink ziek geworden met hoge koorst, maar dat is gelukkig weer allemaal goed gekomen.

Vanmorgen dus op weg naar Lhasa, maar voordat we er waren gingen we eerst een boottocht op het Yamrokmeer (het grootste meer van Tibet) maken, ongv. 5 kwartier, naar een plaatsje aan de overkant, Yumbulakhang. Het hele eiland heet ook zo, evenals het klooster daar.
Het meer is extreem droog en ook dit jaar zijn er extremen temperaturen in heel Tibet.
Dit klooster is het 1e (hoofd)klooster van Tibet. Dat komt omdat dit het 1e klooster was waar monniken leefden. Dit gebeurde vanaf 800 na Cristus.
Deze monniken waren door de 38e koning van Tibet uit Nepal gehaald.
Thans zijn er nu 150 monniken die daar leven. Ze leven celibaat en zijn vegetarisch.

Wij komen daar aan, geen steiger o.i.d., maar gewoon van de boot afspringen in het
zand. Een pendelbusje wachtte ons op om na een ½ uurtje hotsen en botsen het klooster te bereiken. De bootsman was tevens de buschauffeur.
Zo op het blote oog kun je je niet indenken dat hier mensen in een onherbergzaam gebied wonen. Men heeft zich hier toch een eigen levensstijl aangemeten.
Toen we uit het busje stapten, zaten er oude vrouwtjes die om lege plastic flesjes bedelden, daar kregen ze (als ze 10 kg hadden) ongv. 1 Yaun (1 eurocent) voor.
Bij het betreden van de Tempel stonden monniken met mantels en kappen, geestelijke liederen te zingen en werd er door diverse bewoners, met een lepeltje, Yak-vet in de kaarsenhouders gedaan. Dat vet smolt tot Yak-olie waardoor de kaarsen bleven branden. Voor degenen die het niet gewend waren stonk het nogal, omdat het zo’n zware geur is. Voor de Tibetanen is de Yak-olie vreselijk duur geworden, daarom wordt de laatste tijd steeds meer plantaardigeolie gebruikt.
Op de 1e verdieping staat 1 Hoofdboedha, die vooral vereerd wordt met witte sjalen.
Daarnaast staan 8 belangrijke Boedha’s die ook vereerd worden en 8 kwaadaardige Boedha’s die speciaal bedoeld zijn voor de minder gelovigen.

Buiten de poort van het klooster hebben we geluncht, Het was niet al te smakelijk, althans niet voor ons.
Ook daar moest getoiletteerd worden. Dit waren wel (je zou het niet geloven als je het zelf niet had gezien) de goorste toiletten. Jammer dat ik er geen foto van heb.
Deze had geen deur die dicht kon. 3 hokjes naast elkaar, gescheiden door een muurtje van 1 meter zonder gordijntje, een soort “afglijgat” naar buiten zonder water om weg te spoelen, geen papier, en een (wat je je wel kunt voorstellen) een smerige stank.

Maar goed, we werden naar de boot terug gebracht, die bracht ons weer naar de vaste wal onder een strak blauwe hemel. De bus deed er 2 ½ uur over om ons in de Tibetaanse wijk van Lhasa af te leveren. Bij alle straten in de Tibetaanse wijk staat een zwaar bewaakte militaire wachtpost van het Chinese leger om eventueel onrust tegen te gaan. Op dit moment zitten we 3650 meter hoog.

We hebben vanavond gedineerd in hotel Dunya, een staatje verderop, wat gerund wordt door een Nederlands en Amerikaans echtpaar. Heel goed, vreselijk goedkoop.
Nog wat algemene aanvullingen:

Van het klooster van Yumbulakhang, gaan de pelgrims schuifelen over hun buik d.w.z., stap, liggen met armen vooruit, benen onder je doortrekken naar je handen toe en je armen weer naar voren strekken, naar het Paleis toe. Duurt ongv. 1 week. Men doet dat als boetedoening.
De pelgrims willen daarmee de Manda (het hoogstbereikbare voor het Boedhist) bereiken.
De Manda’s worden uitgebeeld op 2D tekeningen en in 3D’s wandkleden. Die heten dan Mandalin.

Vanaf 15-6-1951 heeft China de 17-puntenovereenkomst met Tibet gehandhaafd. Nu, aanstaande woensdag, 50 jaar later zou het worden aangepast.
China wil het echter alleen vieren als alles in Tibet in goede staat verkeerd. Zowel op het gebied van infrastructuur (goede snelle wegen) en aangepaste gebouwen in Tibetaanse stijl.
O.a. in Lhasa worden oude wijken totaal gesloopt en weer “opgebouwd” in Tibetaanse stijl met Chinese stijl.
Men verwacht dat als de feestelijkheden gaan starten, Tibet voor de toeristen 1 maand gesloten wordt. Daardoor trekt Tibet op dit moment zeer weinig toeristen. Niemand geeft daarom duidelijkheid wanneer de feestelijkheden gaan beginnen. Het kan van de ene op de andere dag gebeuren.

Tussen 1966 en 1976 riep Mao de culturele revolutie uit. Er was maar 1 geloof en dat was het communisme. Daarom zijn er veel klooster vernietigd. De huidige Chinese president heeft de wederopbouw van de kloosters snel ter hand genomen en heeft vele monniken “geworven”.

Lhasa heeft 300.000 inwoners, voor China een relatief kleine stad.
We reden naar Lhasa via The Freedom Highway langs de Lhasa-rivier, 1 van de nieuwe snelwegen. Er wonen ongeveer 70% van de Tibetanen in het buitenland, veel van deze vluchtelingen in de buurlanden.

We hebben een afspraak voor morgen om het Paleis te bezoeken, maar dit is door hogerhand verplaatst naar woensdag. De bezoektijden zijn aan strikte regels gebonden en worden pas morgen bekend gemaakt.

Dit was het voor vandaag.
Jullie krijgen dit pas later omdat hier geen internet is.

Toedeloe......, trusten.