Dag 10 17-6-2011 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Kees en Willy Korff - WaarBenJij.nu Dag 10 17-6-2011 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Kees en Willy Korff - WaarBenJij.nu

Dag 10 17-6-2011

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Kees en Willy

21 Juni 2011 | Nederland, Amsterdam

17-6-2011. Sorry mensen, het is Himalaya i.p.v. Hymalaja.

Slechte nacht gehad. Stervens koud, er was geen verwarming aan. Extra donsdek gepakt en met sokken aan in bed. Ook veel benauwdheid door de hoogte.
Vanmorgen blijkt bij het douche geen warm water uit de kraan te willen komen, dus al bibberend zo goed en zo kwaad als het ging vlug gewassen en hup naar de ontbijtzaal. Daar was de commentaar daarover niet van de lucht.

Als eerste gingen we naar de plaatselijke openluchtmarkt, men verkocht daar uitsluitend eigen producten zoals groente, eieren en vlees. Het vlees lag gewoon in de openlucht. De vliegen zwermde er om heen.
Daarna gingen we naar de overdekte markt, dat is meer een groothandelsmarkt. Je moet je hierbij iets voorstellen van de Beverwijkse Bazaar.
Van de markt zijn we gelopen naar het klooster Pelkor Chode Monastery. We kwamen veel bijzondere personen tegen. Om het klooster te bereiken, moesten we door de “koeienstraat”. De koeien liggen vastgebonden voor de deur. Ze zijn zowat vel over been. De “vlaaien” worden opgeschept en op en aan de muren opgestapeld, geplakt. Of als een bijenkorf opgestapeld. Dit dient dus als brandstof.
Vlak voor het klooster zaten zingende monniken, ze zaten rond een vuurtje gemaakt van koeienmest. Dit stonk en rook verschrikkelijk. In het klooster wonen 3000 monniken, die zich o.a. bezig houden met het maken van 3D Mandalin. We kwamen net op tijd om te zien hoe het vernietigd werd. 5 monniken hadden er de afgelopen week 5 dagen aan gewerkt. Het klooster is gebouwd in 1418 door de 9e Dali Lama en het toenmalig hoofd van de gemeente. Ook dat klooster heeft veel schade gehad door de culturele revolutie. Het is herbouwd in 1982.

Na de lunch gingen we op weg naar Shigatse, dat ligt op 3900 mtr. het ligt ongv. 350 km. van de grens met Nepal.
Deze stad zelf is een grote puinhoop, met opgebroken straten en ontstellend veel stof.
In Shigatse staat het paleis van de Pacha Lama. Deze Lama is de zogenaamde politieke leider van Tibet. De huidige Pacha Lama is aangewezen door de Chinese Regering. Hij verblijft dan ook in Beying en komt slechts 1x per jaar naar dit paleis.
In het paleis zijn ook de sarcograven van diverse Pacha Lama’s. Zij worden staande begraven, waardoor enorme tombes ontstaan. De grootste tombe is van de 14e Pacha Lama en is geheel van koper.
In het paleis van de Pacha Lama, op het binnenplein, staat een paal met een heleboel
haar. Volgens de overlevingen, waren er 2 Lama’s die om de strijd vochten van de titel Pacha Lama. Ze moesten toen een berg beklimmen, wie er het eerste boven was mocht de haren van zijn tegenstander afscheren en op de paal vastzetten.

Nog 1 belangrijk punt.
Er zijn in Tibet 3 belangrijke Lama’s.
ten 1e: de Dali Lama, dat is de geestelijke leider.
“ 2e de Pacha Lama, dat is de politieke leider.
“ 3e de vrouwelijke Lama.

We komen aan bij het hotel voor 1 nacht en we hebben EINDELIJK weer internet.
Morgen gaan we weer naar Lhasa, voor 3 nachten. Daar hebben we geen internet.
Vanaf dinsdag ziten we weer in Chendu, daar is weer wel internet.
Hier moeten jullie het maar even mee doen. Doei, doei....

• 22 Juni 2011 - 07:30

Jeroen:

Zo maak je wel wat mee. Het lijkt meer op een overlevingstocht dan een vakantie.
    Ik zal zo dag 11 even lezen.