Dag 12 19-6-2011 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Kees en Willy Korff - WaarBenJij.nu Dag 12 19-6-2011 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Kees en Willy Korff - WaarBenJij.nu

Dag 12 19-6-2011

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Kees en Willy

22 Juni 2011 | Nederland, Amsterdam

19-6-2011.

Vanmorgen gewekt door de klopgeest van het gebouw, we gingen naar Dark Yerpa Monestry. Dat is een klooster waar de monniken in grotwoningen wonen. Zij komen daar om te mediteren.
Onze 1e stop was een bergpunt vol versiert met gebedsvlaggetjes. De kleuren van de vlaggetjes zijn in vaste volgorde, blauw (hemel), wit (lucht), rood (vuur), groen (water), geel (aarde). In zijn totaliteit beeld het uit; vrede, passie en kracht. Wij zagen ook mannen die de gebedsvlaggetjes ophingen. Onderwijl werd er jeneverbes verstookt.
Ook lagen er briefjes met gebeden en een paard erop. Deze briefjes beelden uit; het witte paard Lufta (brenger van goede dingen). Heeft oma bewaard voor Ciska.

Onze 2e stop was het klooster, die eerst via een slingerweg en daarna een slinger-zandpad ophoog gaat, tot 4399 mtr. Men had de keus om via een steile helling of via een smalle met stenen hellende voetpad, elkaar halverwege weer te treffen op de berg.
Daar hebben we gepicknickt met thee en koekjes (waar ook veel Chinezen en Tibetanen samen komen) alvorens na een rustpauze weer naar beneden te wandelen
waar de bus ons opwachtte.

Op de terugweg hebben we nog een fotostop gedaan bij een boerderij, daar kon je ook zien dat de “weilanden” begrenst worden door stenen muurtjes.

In het steegje van het hotel, reed een politieagent op motor achteruit en knalde tegen de bus aan. Elke keer als de bus in en uit het steegje moet, moeten de schildwachten
van het Chinese Leger de parasols, waar ze onder staan, weg halen en weer opzetten.
Dat is elke keer weer een gedoe. Mag uiteraard niet gefotografeerd worden.
In Lhasa staat op elke hoek van de Tibetaanse wijk een militaire post. 6 man.

Algemene dingen;

Tibet was voor de inname van China stukken groter. Bepaalde delen zijn ingelijfd bij Chinezen Provincies.

Naar aanleiding van een vraag van 1 van de passagiers; geboortebeperking moet men zelf betalen. De regering geeft wel zelf voorlichting.

Een mooi verhaal daarbij is het volgende:
Een voorlichter had een banaan mee genomen om te laten zien hoe een condoom om moest. De voorlichter kwam 1 jaar later terug en zag heleboel kleine kinderen. Hij was heel boos. De dorpelingen vonden dat vreemd, “want”, zeiden ze, “als we gingen vrijen, hebben we de banaan een condoom omgedaan”.

De reisleidster vertelde ook nog, dat er vaak problemen zijn met de eind afrekeningen.
In elke badkamer van de hotels Tibet/China, liggen doosje condooms deze moeten echter betaald worden (0.25 euro cent). Regelmatig verdwijnen die doosjes, onbekend door wie. Maar zeker niet door de gast van de kamer. De house keeping stelt soms zeer indiscrete vragen. Waarbij de reisleiding vaak moet ingrijpen.

In de hotels liggen gratis tandenborstels met tandpasta, kam, douchekap, douchesoap en shampoo. Er is alleen 1 wc rol, een reserve lig er niet, moet je om vragen.
De was is net terug gebracht

We zijn net van terug van een speciale zang/dans voorstelling, was magnifiek. Er zijn wat foto’s bijgestuurd, maar zijn niet allemaal even scherp. We hebben dus maar een cd gekocht want het was echt mooi.

Joepie, morgen hebben we een vrije dag.
Morgenavond hebben we een afscheidsdiner van Tibet.

Nu eerst maar eens pitten, doei, doei.......