Verslag Jerusalem 29-05-2008 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Kees en Willy Korff - WaarBenJij.nu Verslag Jerusalem 29-05-2008 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Kees en Willy Korff - WaarBenJij.nu

Verslag Jerusalem 29-05-2008

Door: KeesenWilly

Blijf op de hoogte en volg Kees en Willy

31 Mei 2008 | Israel, Jeruzalem

Het was vandaag weer een enerverende top dag met een temp van 30 gr. Vandaag stond “Oud Jerusalem” op het programma. Vooraf vertelde Mirjam enige gewetenswaardigheden. 40% van de Joden in Jerusalem zijn Orthodox. Bij de kinderen is dat al hoger. Ook binnen de gemeenteraad spelen de Orthodoxe Joden de hoofdrol, zodat b.v. op Sabbat geen openbaar vervoer is. De niet Orthodoxe Joden verlaten daarom Jerusalem. Veel Orthodoxe mannen studeren in de Thora en leven vooral van de kinderbijslag van hun grote aantal kinderen. Daarnaast werken hun vrouwen om meer geld in het laadje te brengen. Sinds kort is de kinderbijslag lager en daardoor vermindert het aantal kinderen. Schoolreisjes worden altijd begeleid door minimaal 2 bewapende bewakers. Kinderen krijgen vanaf hun 3e jaar lezen en schrijven. Hun 1e schrijfles doen ze met honing die ze later aflikken met de bedoeling dat ze de letters in zich opnemen. Mannelijke Joden bidden met een gebedsrol op hun voorhoofd en om hun linkerarm de gebedsriem, zodanig opgerold dat op de bovenhand het teken van God verschijnt. Ook dragen ze om hun schouders een gebedssjaal. Om hun middel dragen ze elke dag een wit koord die onder hun bovenkleding uit komt. Ze hebben ook een heel typisch loopje. Orthodoxe vrouwen dragen hun haar in een wrong die bedekt is door een doek/sjaal. Oud Jerusalem was tot 1967 Jordaans grondgebied. Koning Hoessein van Jordanie stamde af van de bedoeinen (de minderheids groep). Hij wilde daarom ook graag de gebieden kwijt waar de Palestijnen woonden. Daarom is er geen enkele discussie tussen Israel en Jordanie over de Westbank en over Oud Jerusalem. We reden lang vele parken waar Nederlandse tulpen bloeiden. Ook kwamen we langs de tuin van de kinderoffers. In de tijd van Jacob gebeurde dat meer. De Oude Stad is vernietigt in 1948 en opgebouwd na 1967. We stopten bij de Damaskuspoort. Deze poort heeft een haakse ingang waardoor nu ook auto’s rijden. Toen we uit de bus stapten kwamen we in een Franse Jodengroep terecht die de Barmitswa ging vieren. Veel mannen en ook kinderen van het mannelijk geslacht hebben pijpenkrullen langs hun slapen. Dit doet men volgens de richtlijnen van Leviticus, dat men zijn haar niet mag afsnijden. De Oude Stad bestaat uit 8 poorten. Na een wandeling door de Joodse buurt kwamen we langs een “schooltje” waar er kinderen aan het oefenen waren met vlaggen voor de Pascha. Verder lopend kwamen we op het Tempelplein met de Klaagmuur. Daar werden we weer electronisch doorgelicht of we geen wapens bij ons hadden.
De Tempel werd gebouwd op de berg Mora, de plek van Isaacs offer. Deze eerste Tempel werd gebouwd door Koning Salomo en bleef in stand tot 700 jaar voor Christus. Hij werd vernietigd door de Byzantijnen. 50 jaar voor Christus liet Koning Herodes op de zelfde plek een nieuwe bouwen. In 70 na Christus werd de Tempel weer vernietigd door Titus. De Klaagmuur is een klein onderdeel van de Westmuur van de Tempel van Koning Herodes. Bij de Klaagmuur mogen alleen mannen komen, vrouwen moeten op een afstand blijven. (volgens de Joodse regels moeten de vrouwen voor de kinderen zorgen en mogen zich niet met Godsdienstzaken bemoeien). Bij de Klaagmuur deden veel jongens van 13 jaar hun Barmitswa. Barmiswa is een soort belijdenis waardoor de jongen volwassen is. In de zijvleugels van de Klaagmuur zitten veel groepen te bidden waarbij het horen en zien je vergaat. Na bezoek aan de Klaagmuur gingen wij via ee hellingbaan naar boven (uiteraard weer na controle) waarna we op het Oude Tempelplein kwamen. Zuiveren Orthodoxe Joden komen hier niet omdat daar het Heilige der Heiligen zich bevonden zou hebben. Op dit plein bevinden zich 2 moskee’s, met de zwarte koepel de Al Aksa Moskee en de Rotskoepel Moskee met de gouden koepel. Beide mochten we niet bezichtigen i.v.b. met regels van de Palestijnse autoriteiten. De Rotskoepel Moskee is een herinnering aan de Hemelvaart van Mohammet in 700 na Christus. We liepen door de Arabische wijk naar Bethesda. De plek waar de lamme door Jezus genezen is. In Bethesda staat ook de St. Annakerk waar Maria geboren is. Hierna kwamen we op de Villa delrosa (Kruisweg) met zijn 7 staties. Deze weg heeft thans meer weg van een souk met vele winkeltjes en smalle steegjes met trappetjes. De originele weg ligt 3 meter onder de Kruisweg. We begonnen de tocht in de overblijfselen van de Antoniusburcht, de toenmalige woning van Koning Herodus Pontius Pilatus kwam alleen met Pascha over vanuit Ceserea. Onder de burcht ligt nog steeds een groot water reservoir. Op de vloer ontdekte men allerlei spelletjes in de tegels,waaronder de 1e Mens erger je niet. Na de Kruisweg kwamen we bij de Heilige Grafkerk waar ook Golgotha gelegen zou hebben. Veel geloven claimen delen van de Kerk omdat niet precies bekend is waar het graf lag. Onder de Katholiekekerk ligt een rotsgraf wat nog te bezichtigen is. Ook bevindt zich in de centrale ruimte de z.g. zalfsteen. Over deze steen laat men rozenolie lopen en veel bezoekers leggen hier dingen op ter zegeningen. We lunchten op de berg van de Boze Raad. We verlieten de Oude Stad langs de toren van David door de Damascuspoort. We gingen naar de berg Sion, waar we weer steil omhoog moesten lopen, naar het gebouw waar volgens de overlevingen het graf van Koning David zich bevind. In het gebouw zou tevens het Laatste Avondmaal genuttigd zijn en tevens zou het de ruimte zijn waar Jezus, tussen Hemelvaart en Pinksteren, aan de Apostelen verschenen is. Na het diner in het hotel, zijn we met een kleinere groep een lichttour door Jerusalem wezen maken. We stopten eerst bij de Knesset (120 leden) en naar de tegenoverliggende Rosegarden. Hier bevindt zich een Menora, die jammer genoeg niet verlicht was. Langs de Goevernements-gebouwen en de Centrele Bank reden we via de Arabische wijk naar de Olijfberg voor een verlicht Jerusalem. Verder via de Joodse wijk naar de Klaagmuur, waar nog steeds ‘n “Jodenkerk” was met veel gebaren. Het was nu een heel stuk rustiger waardoor we wat dichter bij de Klaagmuur konden komen en wat betere foto’s konden maken. We hebben die dag heeeeeeeeel veeeeeeeeel gelopen en gezien en uiteraard weer een stuk bijbelse geschiedenis opgedaan. Zo en nu gaan we naar bed! kus, kus, kus.

• 31 Mei 2008 - 20:15

Yolanda:

Mijn Wil zegt net: dat reisje kunnen we volgend jaar ook wel maken i.p.v. Nieuw Zeeland of Rome. Ben het volledig met hem eens. Niet dat we Lisa & Rob dan te kort doen hoor; die zijn van plan hierheen te komen :D

Wat is het bereleuk om de reis met Mam weer te herbeleven. En wat zulen jullie de eerste week thuis moe zijn. :lol:

knuffels
    Yolanda

• 01 Juni 2008 - 07:02

Hans En Nel Van Dijk:

het voelt of we deze reis
    zelf hebben meegemaakt