Verslag 30-5-2008 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Kees en Willy Korff - WaarBenJij.nu Verslag 30-5-2008 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Kees en Willy Korff - WaarBenJij.nu

Verslag 30-5-2008

Door: KeesenWilly

Blijf op de hoogte en volg Kees en Willy

01 Juni 2008 | Israel, Jeruzalem

Wat ik nog wilde vertellen over gisteren. Tijdens de bezichtiging van de Grafkerk, liep er een Kapucijner monnik rond. Deze was nogal schichtig en verplaatste zich snel van de ene hoek naar de andere. Op een gegeven moment wilde een groepgenoot iets fotograferen in de kerk. De monnik kwam toen langs en gaf een klap op het fototoestel waardoor deze licht beschadigd werd.
Vandaag is het vrijdag, vanavond begint de Sabbat. We vertrokken zoals gewoonlijk om 08.00 uur. temp. 30 gr. Als eerste gingen we naar de Menora bij de Knesset, maar nu dus met daglicht. Op de Menora (de 7-armige kandelaar) staan diverse afbeeldingen van zowel het Oude Testament als van de Geschiedenis van Israel. Na deze fotostop vertrokken we richting Israel-museum. Het dak van dit museum heeft de vorm van de bovenkant van een kruik. In het museum liggen n.l. de Dode Zee-rollen. De Dode Zee-rollen, zijn gevonden door 2 Berber jongens, in het gebied waar we morgen naar toe gaan. We waren iets te vroeg in het museum, maar mochten toch naar binnen. We gingen eerst naar de maquette van het Oude Jerusalem ten tijden van Jezus. Zo krijg je een idee hoe het geweest moet zijn. Daarna gingen we het museum in waar niet gefotografeerd mocht worden. We hadden het geluk dat juist op die dag ’n tijdelijke tentoonstelling begon met de Dode Zee-rollen. We konden als allereerste bezoekers 1 van de echte Dode Zee-rollen bekijken, deze lagen in een goed afgesloten vitrine.
Het is in het Hebreeuws geschreven op perkament wat redelijk goed bewaard gebleven is. Na het museum-bezoek gingen we op weg naar Yad Vasum, het holocaust-monument (museum).
Voordat je het gebouw in gaat, zie je het park waarin o.a. Nederlanders bomen hebben laten planten. Eerst wandelden wij door de tuin/park, waarna we bij het Monument kwamen ter nagedachtenis aan de Kinderen die omkwamen in W.O.2.
Daarna liep je een donkere hal in waar maar 1 kaarsje brand. Door middel van spiegels krijg je dan de indruk dat je onder een sterrenhemel loopt. Omdat het zo donker is, moest je je vast houden aan een ronde leuning die je door dit heelal begeleidde. Tijdens het lopen werden namen genoemd van de kinderen die omgekomen zijn. Dit was indrukwekkend en aangrijpend. Daarna gingen we het echte Yad Vasum museum in (Yad Vasum = naamherinnering). Hier wordt de holocaust uitgebeeld
in verschillende ruimtes. Door onze Poolse rondreis, kwamen er
weer veel herinneringen boven. Er staat o.a. ook een foto van Oscar Schindler, waar ik het eerder over heb gehad. Na Yad Vasum gingen wij op weg naar Bethlehem. Voor dat we er in gingen stapte onze gids uit de bus, omdat zij als Israelische Palestina niet in mocht. Vlak voor de grens zagen we de velden van Efratha. De grens tussen Israel/Palestina wordt afgegrendeld door een zeer hoge “Berlijnse Muur”. De grenspassage ging redelijk vlot. Na de passage stapte de Palestijnse gids in de bus. We zijn eerst een broodje falafel gaan eten, dit keer van erwtenpuree gemaakt en mosterdsausje en wat rauwkost. Het broodje falafel, die we op de 1e dag hadden, was van kikkererwten gemaakt en was wat zachter van smaak. Jola vroeg zich af of shoarma te krijgen was na 20 jaar. Nou, nu wij er zijn, blijkbaar dus wel. Alleen zal het wel met lamsvlees bereidt zijn en die was wel erg gepeperd.
De gids nam ons mee naar de Geboortekerk van Jezus. Deze kerk bestaat uit verschillende kerken, omdat men niet de exacte plek weet waar Jezus geboren is. We kwamen gebukt binnen door een laag poortje. We kwamen eerst in de Armeense Kerk. Hierin bevond zich een altaar met daarachter een ingang naar de geboortegrot. Daarna kwamen we in de Grieks-Orthodoxe Kerk, waar mensen op hun knieen gingen om onder het altaar een kaarsje aan te steken en een kort gebedje deden. Vervolgens gingen we een zeer smal trappetje af en kwamen bij het graf van
Hieronimus de Kluizenaar, die hier ook gewoond en gewerkt heeft. Hij leefde rond 350. Daarna gingen we langs ’n grot ingang, die weer door andere Kerken als Jezus geboorteplek werd aangeduid. We kwamen weer boven in de Katholieke Kerk, waar ook een altaar is met een glazen kistje waarin een pop ligt dat Jezus moest voorstellen. De bus bracht ons naar een religieuze winkel waar we souvenirs konden kopen, maar waar niks aan was. De Gids bleef hier achter. Bij de grenscontrole terug was men erg vervelend, vooral tegen de Arabische chauffeur. Ze kwamen de bus in voor pascontrole, wat meestal niet gebeurd. De hondenbrigade had zijn auto zo geplaatst dat de bus achteruit moest om op een andere baan weer aan te komen. Na de passage haalden wij onze gids weer op en gingen weer hotelwaarts.

• 02 Juni 2008 - 09:47

Nel:

ik ben blij dat we deze reis samen met jullie hebben gemaakt allen de dode zeedag mis ik nog
    groetjes