Verslag 31-5-2008 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Kees en Willy Korff - WaarBenJij.nu Verslag 31-5-2008 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Kees en Willy Korff - WaarBenJij.nu

Verslag 31-5-2008

Door: KeesenWilly

Blijf op de hoogte en volg Kees en Willy

02 Juni 2008 | Israel, Jeruzalem

Sabbatdag, 32 gr. in Jerusalem tot t/m 41 gr. aan de Dode Zee.
Uit het raam kijkend zagen wij een optocht van Joden die naar de synagoge gingen. Er was bijna geen verkeer, conform de Joodse wetten. We gingen de stad uit op weg naar Masada aan de Dode Zee. Voordat we daar aankwamen, reden we door de woestijn van de Westbank. Onderweg zagen we enkele bedoeinen-”dorpjes”, dat alles was zeer schamel (wat hebben wij het dan goed). We reden langs de plek waar hoog in de bergen door 2 Berber jongens de Dode Zee-rollen in kruiken waren gevonden. Op de foto zie je nog heel erg links bovenaan de grot waar ze gevonden zijn. Onze 1e stop was bij de kibboets Eingedi. Hier is een jeugdherberg en een natuurparkje met steenbokken. Verder door de woestijn naar Masada een Romeinse Vesting hoog op de berg. We konden deze berg alleen maar op met een tjokvolle kabel-cabine. Je kon ook omhoog wandelen via het Slangenpad. Dat werd ons een beetje te gortig en van naar beneden wandelen hebben we ook maar afgezien (het was al heet genoeg). Het is een natuurlijk burcht, gebouwd in de 1e of 2e eeuw voor Christus. Het werd
gebouwd door Herodes de Grote. Na diens dood werd het een Romeinse Vesting. Tijdens de 1e opstand in 66 na Christus werd de Vesting ingenomen door de Zeloten. In 73 na Christus, werd het weer ingenomen door de Romeinen. Alle Zeloten, met uitzondering van 1 persoon, hebben toen zelfmoord gepleegd. De vrouw die overgebleven is, werd door de Romeinen naar Rome gestuurd om daar het verhaal op te laten schrijven door de historicus Flavius Josefus.
Op de Masada bevonden zich diverse gebouwen, waaronder een Romeins badhuis Calidarium geheten. Voor de watervoorziening had Herodus bronnen rondom de burcht laten maken, die bij regen helemaal vol konden lopen door een kanalenstelsel vanaf de bergen van Judea. In het badhuis waren de muren gestuukt in de vorm van marmer. Herodes had hier ook zijn woning, die uit 3 verdiepingen bestond, en waaronder hij met zijn 9 vrouwen gehuisvest was. Herodes was zeer achterdochtig en was zeer bang uitgevallen dat hij van zijn “troon” verstoten zou worden. In ieder geval heeft hij zijn eerste vrouw onthoofd en van de berg af gegooid. Toen de Zeloten de burcht innamen, waren nog veel levensmiddelen aanwezig. Bij de opgravingen vond men graan en dadelpitten. Uit onderzoek bleek dat deze zaden al meer dan 2000 jaar oud waren. Nadat deze zaden weer vocht kregen, kwamen ze weer in bloei. In het dal kun je nog de restanten van het Romeinse Legerkamp zien, zoals het er in 66 en 73 uitzag. Na de rondgang gingen wij weer met de propvolle kabelbaan naar beneden. Hier kon je nog rondkijken in een winkel met Dode Zee artikelen. Omdat de Dode Zee 400 meter onder de zeespiegel ligt, is er 10% meer lucht en minder UV-stralen. Na het winkelbezoek brachten we enkele mede-passagiers naar hun hotel aan de Dode Zee. Wij gingen terug langs de Dode Zee en zagen daar in het landschap veel diepe gaten waarin zich een mengsel bevindt van grond- en zoutwater. Door dit mengsel ontstaan deze gaten. Deze gaten ontstaan zeer plotseling. Er is een verhaal bekend dat een serveerster die over deze oever liep, plotseling met dienblad en al in een ontstaan gat viel. We stopten bij een kibboets die verschillende baden had en waar je je ook kon laven. Na de lunch gingen enkele naar het zwavelbad (wat binnen is) en anderen naar de Dode Zee. Om er te komen kon je mee met een tractor die enkele karretjes trok en die je afzette bij het plankier. Hans/Nel, Kees en Willy hadden geen schoeisel aan (omdat dat ook niet gemeld was). De dames wilden toch graag in het “drijfbad” en gingen, koste wat het kost, met blote voeten het plankier op. Omdat de dames niet op de blaren wilden lopen, vonden de dames het “ei van Columbus” uit. Ze pakten 2 handdoeken en bonden er onder elke voet 1.
Ze waren terug in de Romeinse tijd. Bij de zee aangekomen bleek de grond erg stekelig te zijn door de zoutkristallen, waardoor ze niet veel verder kwamen dan “pootje baden”. Ze hadden veel bekijks. Niet alleen zij werden bekeken, maar ook moslims die met alle kleren aan probeerden te gaan drijven. Bij terugkomst in het badhuis van de kibboets voelden zij zich 10 jaar jonger. Voor alle duidelijkheid, het Dode Zee-water bevat alle mineralen die voor een mens zeer gezond zijn,. O.a.broom. Hier is een mooi verhaal over: Een echtpaar komt bij ‘n dokter en verteld dat de man zeer druk en nerveus is. De dokter stuurt ze naar een kuuroord aan de Dode Zee. Na 1 week vraagt de dokter hoe het er mee gaat. Het antwoord is: “Een stuk rustiger”. De dokter zegt tegen de man: “Gaat zo door”. De 2e week zegt de man: “Ik ben nog nooit zo rustig geweest”. De 3e week komt zijn vrouw bij de dokter en die zegt: “Ik ben hypernerveus omdat mijn man zo rustig geworden is”!
Het Dode Zee-water is zeer goed voor alle huidziektes en reuma. Alle huidziektes zouden na een kuur van 4 weken zijn genezen.
Na terugkomst in de bus reden we langs de Dode Zee met veel nuances aan kleuren. Verder reden we terug door de kale woestijn naar Jerusalem, waar we afscheid namen van de gids en de chauffeur.

• 02 Juni 2008 - 13:09

Nel Van Dijkhuizen:

email nelvandijkhuizen@casema.
    nl of nelvandijkhuizen
    @zonnet.nl

• 11 Juni 2008 - 19:25

Nel:

mooie fotos wacht nog wel op bericht casema is nu ziggo