Verslag27-05-08 - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Kees en Willy Korff - WaarBenJij.nu Verslag27-05-08 - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Kees en Willy Korff - WaarBenJij.nu

Verslag27-05-08

Door: KeesenWilly

Blijf op de hoogte en volg Kees en Willy

27 Mei 2008 | Israel, Tiberias

Poeh......, wat een dag! 30 gr. 08.00 uur richting Golan Hoogte.
Tiberias is gesticht door Herodus Antipas We gingen langs het meer van Galilea (het meer wordt ook wel genoemd; meer van
Genezareth). Onze eerste stop was in Tabgha bij de kerk der Zalig Sprekingen. Dit is een 8-kantige kerk met op elke muur 1 der Zalig Sprekingen. Natuurlijk moesten de vrouwen weer “kuis” gekleed zijn (knieen/schouders). Via de vlakte van Genezareth richting Golan Hoogte We zijn nu in Hoog Galilea, 1200 meter hoog. De Golan Hoogte zien we aan de rechter zijde, en aan de linker zijde het berggebied wat de grens vormt met Jordanie. Daar tussenin geklemd ligt de z.g.n. vinger van Galilea. Elk huis in dat gebied heeft een schuilkelder. De kinderen die daar wonen leven onder voortdurende stress. Er is ook veel militair vertoon. Kinderen gaan onder bewaking op schoolreisje, dat zagen we zelfs in het hotel. Boven op de Golan Hoogte is het 3-landenpunt Jordanie, Syrie en Libanon. Sinds 1967 is 2/3 van het gebied onder beheer van Israel. Op de grens tussen Israel/Syrie, is een VN-post. Voordat we dit bereikt hadden gingen we ruim 1 ½ uur wandelen langs de bron van de Jordaan. Aan de voet van deze bron lag een oude Romeinse Vesting, genaamd Cesarea Filipi. De bron heet Banjas en mond uit in de Jordaan. Het was veel watervallen en veel trappetjes af/op. Smalle paadjes langs ravijnen, uitgesleten treden en overhangende bomen/takken. In dit gebied groeit een cactus Siba. Uit deze Siba komen stekelige gele bloemen die door kinderen heel voorzichtig worden geplukt voor verkoop. Baby’s in Israel worden Siba genoemd, stekelig van buiten en zacht van binnen. Op de top van de Golan Hoogte staan radars van het Israelische leger die elke beweging in de omliggende landen kan waarnemen. Langs de weg staan veel waarschuwingsborden. In het gebied wonen Druzen, een Syriesche geloofsgemeenschap die geen alcohol drinkt en sterk in reincarnatie gelooft. Toen gingen we naar Capernaum om te eten, St.Petrus-vissen van de BBQ aan het meer van Tiberias. De kerk in Capenaum bezocht, deze kerk is gebouwd ter herinnering aan de uitdeling van de broden en de wonderbaarlijke visvangst. Op deze plek waren de opgravingen van het huis van Petrus gevonden. Deze plek wordt ook wel genoemd Tubga, wat betekend de 7 warmen bronnen. Hierna een boottocht over het meer van Tiberias. Op het moment dat we wegvoeren werd de Nederlandse 3-kleur gehesen en het Wilhelmus gespeeld. Ook werden er Israelische Liederen gezongen. Rond 16.00 uur kwam de wind opzetten en kwamen er wat golven, dit is elke dag rond dit tijdstip. Daar komt ook het verhaal uit voort dat Jezus bij de Apostelen in de boot na zijn overlijden (tussen de Opstanding en de Hemelvaart). Om 17.00 uur waren we terug in Tiberias, waarna we de keus hadden of naar een diamantenslijperij of terug naar het hotel. Door een misversand tussen de chauffeur en de reisleidster, werden degenen die naar het hotel wilden pas na 20 minuten weggebracht, waarbij we de laatste 50 meter moesten lopen. Wij zijn meteen het zwembad in gedoken......., om af te koelen.......... HEERLIJK!!!!!
Morgen reizen we af naar Jerusalem. We vertrekken om 08.00 uur (ned.tijd = 07.00 uur).

Morgen komen er foto's bij

• 28 Mei 2008 - 08:53

Joke:

Jullie doen heel veel mooie indrukken en ervaringen op. Blijf met volle teugen genieten!
    Liefs, Frans en Joke

• 28 Mei 2008 - 11:19

Yolanda En Wil:

Kan me al bijna niet meer voorstellen dat Mam en ik het ook zo druk gehad hebben.

Maar alles klinkt absoluut bekend en wat omschrijf je het heerlijk voor ons.
    Mooi allemaal he? Geniet volop met jullie mee.