2-4-2010 - Reisverslag uit Balu, Indonesië van Kees en Willy Korff - WaarBenJij.nu 2-4-2010 - Reisverslag uit Balu, Indonesië van Kees en Willy Korff - WaarBenJij.nu

2-4-2010

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Kees en Willy

02 April 2010 | Indonesië, Balu

2/4
O, o, vanmorgen al om 1/2 1 opgestaan na 4 uurtjes slaap. Toen we de deur uitstapten zaten moeder en zoon (of dochter) Kikker ons al op te wachten. Om 1/2 2 gingen we met 3 busjes (niet iedereen ging mee) op weg naar de Bromo-vulkaan. De rit heen duurde 2 uur. Onderop het toegangs-plateau konden de busjes niet verder. Tot 1 april kon men dat wel. Onze gidsen waren met de nieuwe regels niet op de hoogte zeiden ze. Na bijna 1 uur praten mochten we doorrijden, mits men 60000 roepia's p.p. (E.5.50) betaalde. We moesten daarvoor wel in de jeeps stappen. De sfeer was nogal grimmig. Wijzelf hadden het gevoel dat men meer met oplichting bezig was. We zijn toch maar in de jeeps gestapt, 5 pers. per jeep. Het was hartstikke donker en koud op het plateau. Zelf hadden we ons goed warm aangekleed. Je zag geen hand voor ogen, je voelde alleen heel, heel veel gehobbeld en werd draaierig door de vele haarspeldbochten. We gingen naar 2715 mtr. hoogte. Later bleek dat het wel verstandig was geweest om met de jeep te gaan gezien het zeer slechte wegdek. Op sommige stukken was het asfalt weg en reden we over de keien. Enorme kuilen, nog een wonder dat we er niet in terecht zijn gekomen. Onder het uitkijkspunt moesten we nog een klein stukje lopen. Ook dat weggetje weg was behoorlijk steil. Gezien de ijle lucht kon je niet snel om hoog. Boven gekomen was het ongv. 10 graden. De gidsen konden ons nog een mooi plekje aanwijzen. Het duurde even voordat de zon doorbrak. Extact om 05.15 uur kwamen de eerste zonnestralen door. Ook zagen we diverse gekleurde erupties. Ons ontbijtpakket hebben we op het plateau genuttigd. We gingen met de jeeps over nog slechtere wegen en dwars door het vulkaanlandschap. Dus.., echt 4x4 terrein. Onderaan de Bromo moesten we uitstappen en door de zachte lavagrond 'n weg zoeken, klimmend, steil omhoog. Je kon ook per paard voor het grootste gedeelte naar boven maar dan liep er wel uiteraard 'n begeleider mee. Diverse mensen waarschuwden ons er al voor, dat de paarden mogelijk werden mishandeld. Dus ging onze groep maar per voet. Halverwege zijn 4 personen (waaronder wij) teruggekeerd. We liepen naar een Hindoe-tempel, deze stond midden op het vlakke lavagebied. We konden er wel in rondlopen, maar mochten niet in het "Heiligen der Heiligen" komen. Onderhand moesten we hoog nodig en natuurlijk was er geen w.c. te zien. In een hoekje van de tempel, achter een muurtje hebben we, ja sorry hoor, ’n souvernirtje achter gelaten. We moesten weer 'n groot gedeelte van de eerdere weg terug naar de busjes. Waarna we nog zo'n 2 uur door het zo langzamerhand chaotische verkeer van Java terug reden naar het hotel. Terwijl ik dit zit te schrijven barst ineens een onweersbui los. Lekker verfrissend. Morgen moeten de koffers om 06.45 buiten dekamerdeur staan. ½ 8 gaan we op pad verder richting Bali. In het volgende hotel slapen we ook 2 nachten. Tijdens het eten kregen we ook te horen dat er een misverstand was ontstaan over de jeeps. Dus.., iedereen die daarvoor betaald had kreeg z’n geld terug. Mooi toch?

• 02 April 2010 - 15:42

Yolanda:

uiteindelijk dus netjes opgelost door de reisleiding. Hoop dat de zonsopgang verschrikkelijk mooi was voor al die moeite. Waarom komt dat ding ook altijd zo vroeg op, hihi.
    Foto's lukken ineens ook weer. Lijkt wel of alles nu ineens doorkomt.

• 03 April 2010 - 10:03

Jeroen:

Leuke foto's.
    Als jullie terug komen mogen jullie wel weer op vakantie om uit te rusten. Veel plezier nog.