8-4-2010 - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Kees en Willy Korff - WaarBenJij.nu 8-4-2010 - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Kees en Willy Korff - WaarBenJij.nu

8-4-2010

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Kees en Willy

09 April 2010 | Indonesië, Batavia

8/4
We rijden vandaag de Oost-Bali tour dus..., weer vroeg uit de veren. 'sAvonds om 18.00 uur weer thuis. Lange dag dus met een FOX-bus die geen veren heeft en wij met rugpijn dus thuis kwamen. Dat heet "kastijden". De 1e stop was bij een batik-fabriekje. Er zijn in Indonesie twee plekken waar batik gemaakt wordt. Ten 1e op Java in Yogjakarta en ten 2e op Bali in Batubulan.Die van Java is fijnder dan die van Bali, terwijl die van Bali "speelser" is.Na bezichtiging gingen we de "snelweg"op. Deze weg is 10 jaar geleden aangelegd maar door verkeerde fundering, zwaar verzakt. Thans is men, met hulp van Australier, de weg aan het herstellen d.m.v. betonfundering. De snelweg is aangelegd op vruchtbare grond, doch door verkeerde waterhuishouding is de grond er om heen zeer slecht. We gaan naar 'n dorpje Penglipuran, daar is een authetiek dorp. Je kan er 1 van de huisjes bezoeken. Elk huisje heeft een aparte "dodenruimte". In de dodenruimte is 'n keukentje en staan er allerlei (soms nagemaakte) producten. Dit om de overledenen 'n goed leven te geven in het hiernamaals. Tot grote schrik van de gids was er in de achterruimte 'n illegaal hanengevecht waar we plotseling middenin stonden. We gaan verder op weg naar de "Moeder-tempel", de Basakih-tempel. De gids vertelde nog wat Balinese eigenschappen. Er zijn in het Bali-Hindoe geloof 4 stappen in het leven. 1., 'n kind tot 25 jaar, 2., het gezin, 3., pensionering (dan werk je niet meer) maar bestuderen de "geschriften", 4., het priesterschap. Het geliefde eten van de Balinezen is speenvarken. Dus.., varkens mogen worden geslacht omdat ze niets opbrengen. Koeien worden in principe niet geslacht, want ze geven mest voor de rijstbouw en ze leveren melk. De originele Balinezen wonen teruggetrokken in de bergen, ze beleven hun geloof anders. Ze kennen geen crematies. 'n Dode wordt in de open lucht neergelegd mdet hun gezicht naar beneden en rotten op die manier weg. Deze Balinezen zouden vrij agresief zijn. De huidige Balinees stamt meer af van de Javanen. Ze doen wel aan crematie binnen 1 dag. Ze stooien daarna de as uit op 'n plek die ze zelf willen. Binnen 3 maanden wordt 'n offer gebracht en deze wordt gezegend in de Basakih-Tempel. Eenmaal per jaar wordt er naar de Babakih-Tempel gegaan voor het zegenen van de overledenen. Dit jaart valt het van 29 maart tot 9 april. Dus.., het was er nu zeer druk zoals je wel op de foto's kunt zien. Omdat het 'n Heilig feest was, moesten alle mannen en vrouwen 'n sarong dragen, dus ook wij. Toeristen konden 'n sarong huren voor 5000 roepia's= E. 0,45. In de rijstvelden zagen we eenden lopen. Dit zijn de natuurlijke onkruidbestrijders. Ze eten n.l. insekten en ander ongedierte. Bij de oogst mogen ze er niet zijn, anders eten ze de oogst op. Veel Balinezen hebben last van lactose-allergie, d.w.z. dat ze geen melk en eieren kunnen drinken/eten. Veel gebouwen en tempels zijn gebouwd van lichte rode baksteen. Deze worden gebakken uit de klei van de rijstvelden. We kwamen aan in het plaatsje Klungkung, daar staat 'n oud Koninklijk paleis en vanaf de 11e eeuw deed deze tevens dienst als rechtbank. In 1908 was er 'n grote opstand tegen de Kolonisatie van Nederland en Engeland. Deze is nogal bloedig neergeslagen. In de Nederlandse Kolonisatietijd werd het paleis nog steeds als rechtbank gebruikt.In de 5-tiger jaren kwam het komplex leeg te staan. Thans is het 'n "museumpje". Onderweg zie je op de altaren veel zwart/wit/grijs geblokte doeken. De betekenis is: zwart is de onderwereld, grijs is de tussenwereld en wit is de bovenwereld.

• 09 April 2010 - 15:47

Yolanda:

Die Basakih is een prachtige tempel. Heel mooi. En je verhaal is heerlijk beschrijvend. Zo weten we hier tenminste, hoe het daar is. De sarongs staan jullie prachtig. Houden we erin voor van de zomer Kees? Nog 4 dagen, dan kan ik mijne ook aan :D

• 10 April 2010 - 07:12

Jeroen:

HA HA HA. staat jullie echt fantastisch.