7-4-2010 - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Kees en Willy Korff - WaarBenJij.nu 7-4-2010 - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Kees en Willy Korff - WaarBenJij.nu

7-4-2010

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Kees en Willy

08 April 2010 | Indonesië, Batavia

Let op 6 april is aangevuld !!
7/4
Vanmorgen toch maar eventjes bij de dokter op visite geweest, spreekuur vanaf 08.00 uur ‘smorgens. Zitten we daar te zitten, 4 stoelen onder een afdakje. 08.15… nog geen dokter! Even later wordt er iemand op de motor afgeleverd. Ha eindelijk, denk je. Blijkt het de verpleegster te zijn. Dokter komt wel op huisbezoek om 09.00 uur. Wij weer naar boven, waar de hostess ons opwacht. Geboekt voor vrijdag. Hup.., naar huis en even later gaat de telefoon of we thuis zijn want de dokter komt er aan. Verhaaltje verteld, waarom ik niet van de hoest afkom. Hoest geen bloed op en is ook niet geel. Blijkt ’n combi van airco/hitte en vocht te zijn. Na eerst nog even m’n bloeddruk opgenomen te hebben, (140/80. Tjonge ik ben iemand van 45 jaar…, houden zo!) schrijft hij mij 2 drankjes voor die hij in z’n koffertje heeft zitten. 3x daags.., 1 lepeltje van wit en 3x daags 2 lepeltjes van groen. De witte smaakt wel, bij de groene moet je je verstand op nul zetten. We wachten maar even af. We kregen eerst algemene gegevens van de gids over Bali. Hun gemeente bestaat uit verschillende dorpen. Deze dorpen bestaan uit diverse wijken en 1 wijk bestaan uit ongv. 60 gezinnen. De (Hindoe-tempel) bestaay uit 3 delen. Gescheiden door ’n open poort, geslpeten poort en ’n verborgen poort. Deze laatste leidt naat het “Heilige der Heilige” Waarin diverse relikwieen zijn opgeborgen. Alleen de priesters hebben toegang.Op gezette tijden worden die relikwieen tentoongesteld, maar wel zwaar bewaakt. Iedereen heeft een tempel waarvoor hij zorgt. Ieder gezin heeft een tempel waarvoor zij gesamenlijk zorgen. Ieder dorp heef een tempel waar iedereen vanuit het dorp voor zorgt. Ook zijn er publieke tempels waarvoor men zorgt. Soms verzorgt men daadwerkelijk, of d.m.v. belastingen. Op de meeste tempels zijn vaak verschillende dakjes op elkaar, maar altijd in het oneven aanal. Hoe hoger.., hoe belangrijker men is. De vrouwen kunnen hier max. 50 kg. Op hun hoofd dragen.
Honden en apen zijn de laagste kaste, want zij zijn de wedergeboorte van de “foute” mensen. Bomen zijn ’n hogere kaste, want zij groeien. Mensen zijn de hoogste kaste, want zij worden verwekt, praten en denken.
Op weg naar de tempel van Sanu, kwamen we een bruidsstoet tegen. Het paar zat op ’n draagstoel. Tot ongv. 75 jaar geleden, zocht de familie de bruid uit. Iedereen is eigenlijk verplicht te trouwen om kinderen te krijgen. Dit onder Karma niet te verbreken. Adoptie mag. Samenwonen wordt meer en meer toegestaan. Homo-huwelijken zijn nog niet toegestaan. Onderweg zagen we mannen lopen met lange bamboestoken, dit was voor restauratie van de tempel. De tempel van Sanu is de z.g.n. “drijvende tempel”. We gaan door naar het apenbos, in Alas Ketaton. Deze is 1000 ha. groot en er wonen ongv. 600 apen in 3 groepen. Het zijn grijze apen met lange staarten. Elk stel werd begeleid door een plaatselijke gids, die ook een kleine toko op het terrein heeft. Verder waren er op dat terrein ook vliegende honden, met ’n spanwijdte van 1 meter. We rijden door naar de tempel van Tanah Lot (groot noorden). Deze tempel is alleen maar bereikbaar bij eb. In ’n grot van de tempel bevindt zich een zoetwaterbron. Daar kun je dus met eb naar toe lopen, dan krijg je de zegen van ’n priester met een glaasje water toe. Er was ook ’n man met een pyton, met deze om je nek kun je je laten fotograveren. We nemen boven op het terras plaats, om de zon in de zee te zien zakken. Om 20.00 uur ‘savonds waren we weer thuis.

• 08 April 2010 - 14:46

Jeroen:

Vervelend dat hoesten hopenlijk helpen de drankjes.
    Leuke foto's trouwens.
    Vandaag hier geen jas aan gehad. lekker in het zonnetje gewerkt aan de nieuwe buiten muren.
    Geloof wel dat het aan de wal wat minder is. maar dat is het natuurlijk altijd;-)

Groeten en geniet nog een paar dagen.

• 08 April 2010 - 15:12

Yolanda:

Valt mee Jeroen, hihi "Aan de wal" was het gister inderdaad warmer, maar ook vandaag lekker zonnetje.
    Drukke dagen nog daar in Indonesië. Ze genieten volop zo te horen.