28-3-2010 - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Kees en Willy Korff - WaarBenJij.nu 28-3-2010 - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Kees en Willy Korff - WaarBenJij.nu

28-3-2010

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Kees en Willy

28 Maart 2010 | Indonesië, Bandung

28/3
Om 1/2 8 worden we met ingehuurde openbaar-vervoer busjes opgehaald, ze zien er "kleurrijk" uit. Maar wat 'n kleine stoeltjes, men kon hun benen niet strekken. I.p.v. 16 Javanen konden er maar 8 Nederlanders in, oppassen dat je hoofd niet stootte. We gaan op weg naar het DIENG-PLATEAU, 1 1/2 uur rijden door haarspeldbochten met kuilen en een vaartje van 30 km. We moeten een brug over die bestond uit losse balken van verschillende maten. De chauffeur kan niet sneller dan 5 km er over heen. We werden als lappenpoppen door elkaar gehuts. Er was veel drukte op het centrale plein, markt op zondag. De bevolking kocht o.a. kippen en konijnen, en wat men nog meer nodig had. We zagen vrouwen lopen met spullen op hun hoofd en 'n kip onder hun arm, bij de poten vast gehouden en de kop was naar achteren gericht. De beesten worden ook door de eigenaar in bamboe manden vervoerd aan 'n lange stok, wat lekker op en neer wipte. Onderweg zagen we (wonderlijk genoeg) dat er onder de plastic afdekking, aardappels geteeld werden. Het plateau is de enigste plek op Java waar de aardappelen kunnen worden geteeld .Daar Sonja de dag ervoor gevallen was, kon ze niet met ons mee lopen en kregen we een redelijk Nederlands sprekende gids mee. Hij nam ons mee naar de oudste Hindoe-tempel. Vooraf was er nog toilet-bezoek. Hier bestond de w.c. uit 'n soort potje, waarbij je op je hurken moest zitten. De rest zal ik jullie maar besparen. Bij de Hindoe-tempel aangekomen, deze is gebouwd ongv. 600 jr. na chr. op het toenmalige hoogste punt, hoger dan de berg. Door erosie en aardbevingen is deze tempel gezakt t.o.v. de omringende bergen. Vanaf de 12-de eeuw tot 1851 stond het plateau met de tempel volledig onder water. Een Nederlandse Archeoloog heeft het plateau droog laten maken, waardoor deze tempel in vervallen glorie weer kon herrijzen. We gingen verder met de busjes naar het vulkaan-plateau, waarop nog diverse vulkanen actief zijn. Daar bruist het van borrelende zwavel, we konden tot aan de rand komen. Verder gingen we naar een andere oude Hindoe-tempel waar vrouwen 7 maal omheen moesten lopen en daarna een trappetje op om te mediteren in de donkere ruimte. Als je dan goed omhoog keek, zou je een bepaalde lichtval in de toren kunnen zien. Misschien de Hindoe-God?? Volgens de gids zouden de vrouwen meer kinderen baren. Alle vrouwen van onze groep zijn boven de 50. We hebben toch meegedaan en volgens de gids betekende dat dat er meer kleinkinderen zouden komen. Eerst zien en dan maar geloven. Toen we daar weer uit kwamen, verwende Sonja ons met 'n groot stuk cake, die van binnen groen was. Heel luchtig. Op weg naar het film-theater, waar een film werd vertoond over het plateau incl. uitbarstingen. Men vertelde dat de zwavel erg veel CO-2 uitstoot. Enkele bronnen worden gebruikt voor de electriciteits-opwekking. Voordat we naar beneden gingen, gingen we eerst nog naar het z.g. blauwe meer. Het was echter groen. Bij de ingang van het park moest je eerst langs een aapje, welke vastgebonden zat aan een zeer korte ketting. We liepen langs enkele Boeda- en Hindoebeelden en de gids vertelde ons over diverse heilige plekken in het park, waar onder ook De Stille Kracht plek. Bij de uitgang liepen we weer langs het aapje, deze bleek inmiddels behoorlijk agresief te zijn geworden door de vele flitslichten. Op de terug weg moesten we weer over de balken-brug. Dit keer wisten we wat ons te wachten stond. Er was een school die net uitkwam en die heb ik gelukkig kunnen filmen, ook open vrachtauto's met mensen kwamen voorbij. De chauffeur had de vaart er in, logisch als je naar beneden gaat. Morgen zullen we het wel voelen. Daar we nog niet geluncht hadden, konden we mooi in een restaurantje, vlakbij het hotel, van een gevarieerde rijsttafel genieten. Bij het buiten komen begon het (voor 't eerst) flink te regenen, het onweerde zelfs. Daarom belde Sonja naar de chauffeur van de grote bus om ons op te halen.

• 29 Maart 2010 - 07:05

Jeroen En Annemarie:

Zaterdag was ik met Ciska naar harlingen voor het wedstrijdzwemmen.gister ben ik niet op kantoor geweest. met als gevolg dat ik nu een heel reisverslag kon lezen van 3 dagen. Deze week eet ik maar geen rijst.
    En en ik blij met onze eigen wc;-) nog heel veel vakantieplezier.