4-4-2010 - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Kees en Willy Korff - WaarBenJij.nu 4-4-2010 - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Kees en Willy Korff - WaarBenJij.nu

4-4-2010

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Kees en Willy

04 April 2010 | Indonesië, Batavia

4/4
We konden vanmorgen eindelijk eventjes uitslapen, echterwij waren al om 6 uur ons bed uit vanwege de klamte. Lekkere douche genomen en door het park gelopen voor foto's en films. Met z'n 2-tjes in de vroege ochtend ontbeten in het restaurant. Om 09.00 uur vertrokken met de bus naar een oude Nederlandse plantage, welke thans beheerd wordt door de kleindochter van de oprichter. De kleindochter is landbouwkundig ingenieur en huisvest tevens kinderen die in de knel kwamen, zoals kinderen van een werknemer die uit een boom is gevallen. De kinderen krijgen een kans om daar de school te volgen en om zich verder te bekwamen. Ook de ouders die nog in leven zijn, kunnen op de plantage wonen. Ook worden er wezen opgevangen. Het werk wordt ondersteund door de Nederlandse Stichting Levend Water. Toen we na 'n kwartiertje aankwamen werden we opgewacht door de kinderen, die ons een corsage opspelden van palmbladeren die ze zelf gemaakt hadden. Daarna namen ze ons bij de hand naar de ontvangstruimte. Daar kregen we uitleg over het aftappen van palmsap, wat 2x per dag gebeurd, d.m.v. hoog in de boom te klimmen. Ook werd uitgelegd hoe palmsuiker gemaakt werd. Palmsuiker is goed voor diabetes, omdat het geen glucose bevat. Ook lieten ze zien dat de binnenkant van de palm d.m.v. insnijding 'n hele mooie kern heeft. Dat uit zich als 'n boeket, waarin je duidelijk kunt zien de mannelijke en vrouwelijke delen. De vrouwelijke delen worden later de kokosnoot. Voordat de rondleiding over de plantage begon, moesten we ons onbedekte huid insmeren met lavendel-muggenolie. Ook kregen we een rotan-punthoed mee om op te zetten tegen de hitte. Tijdens de wandeling door de tuin kwamen diverse mooie bloemen en planten tegen. Zij liet ons zien, proeven en ruiken aan en van alles wat er groeit en bloeit. We zagen o.a. het volgende aan de bomen en struiken: Vanille, peper (er is geen verschil tussen zwarte en witte peper, dat is puur een bewerkingsvorm), rode peper, koffiebonen, cacao, citroengras, kaneel, foelie (dit is de zachte omhulsel van de nootmuskaat, beide zitten in 1 vrucht) en pindaplanten. We gingen over 2 bamboebruggen en diverse trappetjes. Onderweg klom er ook 'n man in 'n palmboom om te laten zien hoe hij palmsap aftapte. Deze sap zou goed zijn voor tegen hoge bloeddruk. We proefden ook van de cacaobonen, deze zouden goed zijn tegen hartkwalen. 70 - 80% pure cacao zou ook helpen. Op he eind liepen we nog over een dessa, over allerlei smalle dijkpaadjes. We kwamen aan op de centrale ruimte, waar men dingen verkocht die gemaakt zijn door de kinderen. Deze bestond o.a. uit onderzettertjes die ruiken naar kruidnagel. Ook waren er zakjes met verschillende kruiden. We kregen daar thee of koffie met diverse kleine hapjes. Toen we zaten brachten kinderen ons hun zelf gemaakte origamiestukjes van palmbladeren, zoals 'n sprinkhaan, 'n tasje om de hals voor vrouwen en een hoofdtooi voor de mannen en nog een haartooi voor de vrouwen. Tevens was er 'n soort loterij waarbij degene die het winnend lot had, het origmiebloemstuk kreeg. Ra. ra. wie de gelukkige was. Eerst gaven de kinderen een dansvoorstelling, waarna ze de hele groep uit het plubliek haalden om gezamenlijk te gaan dansen. Ook werden er regelmatig jaren 60-liedjes gezongen, zoals Surabaya en Brandend Zand. Op het eind zongen de kinderen afscheidsliedjes en brachten ons aan de hand weer naar de uitgang. Dit was een leuke afsluiting van onze reis door Java.
Terug in het hotel konden we nog net even het zweet van ons afzwemmen, voordat de onweersbui losbarstte. Voor de rest van de dag zijn we vrij om te doen wat we willen. Morgenvroeg moeten de koffers om 06.15 uur buiten de deur staan, want we vertrekken om 07.00 uur naar Bali.

• 05 April 2010 - 14:10

Jeroen:

Mooie hoor, ook een unieke plaats om te overnachten.

Net terug van een wandeling door het bomenland. je weet het nog wel. deze keer wel de goede afslag genomen.

Groetjes